måndag 19 juli 2010

Fåfänga



Här om dagen blev jag kallad “väldigt fåfäng” för att jag sminkade mig innan jag åkte till Konsum. Ok, det kanske var lite mer smink än nödvändigt för att visa sig på Konsum, typ mascara, kajal och eyeliner istället för bara mascara, men jag kände att det är ingen som ska behöva skämmas över mig. Men är det verkligen att vara väldigt fåfäng? Det var ju bara lite extra för att försöka visa mitt lite finare yttre…

Enligt Wikipedia är ”Fåfänga: överdriven tro på egen förmåga att imponera på andra, med antingen sitt utseende eller sina förmågor” och ”Tillsammans med arrogans och förmätenhet faller fåfänga inom ramen för högmod som en av de sju dödssynderna”. Så vadå? Kommer man bli straffad bara för att man inte vill se ut som en blek fågelskrämma och skämma ut sig själv och andra? Jag skulle ju kunna få in alla de sju dödssynderna i en beskrivning av fåfänga. ´Fåfänga handlar om att känna vällust och få andra att känna avund. Och att känna vrede och girighet om man inte får frossa i att ha spegeln och duschen för sig själv. Och säkerligen skulle man inte känna lättja över vetskapen om att andra inte bryr sig om hur man ser ut!´

Och det var väl inte att imponera på någon annan med mitt utseende som var tanken, och jag har ingen större tro på att jag imponerar på andra bara för att jag har kajal och eyeliner på mig. Och någon större förmåga att gör ett snyggt sminkjobb på mig själv är det väl ändå inte frågan om bara genom att kladda lite extra med en kajal och en eyeliner?

Nej jag vet inte om jag köper det där. Jag trodde fåfänga mer var att köpa schampo för 200kr flaskan. Att plocka ögonbrynen varje morgon när man vaknar. Att inte gå ut utan smink. Att klippa sig hos frisören var 4:de vecka. Att köpa det senaste klädmodet. Att träna mer än vad man spenderar tid med sin familj. För i så fall är jag bara lite fåfäng…För jag köper schampo för 200kr flaskan, jag plockar ögonbrynen ofta, men långt ifrån varje morgon när jag vaknar och nej jag gillar inte att gå ut utan smink. Men jag klipper mig aldrig hos frisören, jag handlar oftast på rean och jag gillar att träna men spenderar hellre min tid tillsammans med min familj. Men det är bara saker som får mig att må bra och saker som jag tror får andra runt mig att må bra av och om det nu är det som ska kallas för att var fåfäng då vill jag stolt titulera mig fåfäng!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar